تولید گیاهان غنی از روی برای مقابله با سوءتغذیه
.
اطلاعات کاربری
دوستان
خبرنامه
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

تحقیقات زیادی انجام گرفته است تا روی به عنوان یک ریزمغذی ضروری وارد محصولات زراعی شود. این کار به دلیل فواید زیادی که برای مردم کشورهای در حال توسعه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نقل از ساینس دیلی، گروهی از دانشمندان دانشکده علوم گیاهی و محیط زیست دانشگاه کپنهاک مقاله‌ای در” Nature Plants ” منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمالا توانسته‌اند راهی برای تولید محصولات غنی از روی پیدا کنند.

آن‌ها می‌گویند که موفق شده‌اند سیستم انتقالی را در سلول‌های گیاهی شناسایی کنند که مسؤول ارسال روی به دانه‌های گیاهی است. این کشف کمک می‌کند که راهی برای تولید گیاهانی پیدا کنیم که فعالیت این سیستم انتقال در آنها ارتقا پیدا کرده و قادرند دانه‌های غنی از روی تولید کنند.

این امر تاکنون غیرممکن به نظر می‌رسید که بتوان ارزش غذایی بخش بزرگی از وعده غذایی انسان را افزایش داد چرا که زیست‌شناسان تا پیش از این هیچ نوع محصولی پیدا نکرده بودند که حاوی این پمپ‌های روی باشد. این به آن معنی است که اگر شما بتوانید واریته‌ای از گیاه چاودار تولید کنید که بارگذاری روی در دانه‌های آن بهبود پیدا کرده باشد، می‌توانید این فرایند را برای جو، گندم، برنج و سایر محصولات زراعی دیگر به طور مشابه اعمال کنید.

برنامه محققان این است که عملکرد پمپ‌های روی در گیاهان را مورد بررسی عمیق‌تر قرار داده و بتوانند قواعد مربوط به انتقال آن به محصولات زراعی متداول را به دست آورند.

پژوهشگران می‌گویند که پمپ‌های روی نه تنها روی بلکه کادمیوم را نیز به درون دانه‌های گیاهی پمپ می‌کنند و متاسفانه کادمیوم یک فلز سنگین سمی است. بنابراین، محققان در تلاش هستند که راهی برای جداسازی این دو عملکرد پیدا کنند تا میزان انتقال روی به درون دانه‌های گیاهی را افزایش دهند بدون این که انتقال کادمیوم افزایش پیدا کند.

آن‌ها می‌گویند این کار می‌تواند یک عملکرد دوگانه در پی داشته باشد، چرا که به محققان امکان می‌دهد گیاهانی پرورش دهند که علاوه بر تولید دانه‌های غنی از روی، در پاکسازی خاک‌های آلوده از کادمیوم نقش داشته باشند

در هر حال دانه‌های برنج غنی از روی هنوز سر از سوپرمارکت‌ها در نیاورده‌اند؛ این کار هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد و راه زیادی باقی مانده است که از مرحله آزمایش به عمل برسد. محققان تخمین می‌زنند که این محصولات غنی از روی احتمالا ۱۰ سال دیگر می‌تواند وارد سفره‌های غذایی مردم شود.

منبع :

Lene Irene Olsen et al. Mother-plant-mediated pumping of zinc into the developing seedNature Plants, April 2016 DOI:10.1038/nplants.2016.36
 
گرفته شده از: مجله خبری زیست شناسی




:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : سه شنبه 31 فروردين 1395
.
مطالب مرتبط با این پست

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی