.
اطلاعات کاربری
دوستان
خبرنامه
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

تحقیقات زیادی انجام گرفته است تا روی به عنوان یک ریزمغذی ضروری وارد محصولات زراعی شود. این کار به دلیل فواید زیادی که برای مردم کشورهای در حال توسعه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نقل از ساینس دیلی، گروهی از دانشمندان دانشکده علوم گیاهی و محیط زیست دانشگاه کپنهاک مقاله‌ای در” Nature Plants ” منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد احتمالا توانسته‌اند راهی برای تولید محصولات غنی از روی پیدا کنند.

آن‌ها می‌گویند که موفق شده‌اند سیستم انتقالی را در سلول‌های گیاهی شناسایی کنند که مسؤول ارسال روی به دانه‌های گیاهی است. این کشف کمک می‌کند که راهی برای تولید گیاهانی پیدا کنیم که فعالیت این سیستم انتقال در آنها ارتقا پیدا کرده و قادرند دانه‌های غنی از روی تولید کنند.

این امر تاکنون غیرممکن به نظر می‌رسید که بتوان ارزش غذایی بخش بزرگی از وعده غذایی انسان را افزایش داد چرا که زیست‌شناسان تا پیش از این هیچ نوع محصولی پیدا نکرده بودند که حاوی این پمپ‌های روی باشد. این به آن معنی است که اگر شما بتوانید واریته‌ای از گیاه چاودار تولید کنید که بارگذاری روی در دانه‌های آن بهبود پیدا کرده باشد، می‌توانید این فرایند را برای جو، گندم، برنج و سایر محصولات زراعی دیگر به طور مشابه اعمال کنید.

برنامه محققان این است که عملکرد پمپ‌های روی در گیاهان را مورد بررسی عمیق‌تر قرار داده و بتوانند قواعد مربوط به انتقال آن به محصولات زراعی متداول را به دست آورند.

پژوهشگران می‌گویند که پمپ‌های روی نه تنها روی بلکه کادمیوم را نیز به درون دانه‌های گیاهی پمپ می‌کنند و متاسفانه کادمیوم یک فلز سنگین سمی است. بنابراین، محققان در تلاش هستند که راهی برای جداسازی این دو عملکرد پیدا کنند تا میزان انتقال روی به درون دانه‌های گیاهی را افزایش دهند بدون این که انتقال کادمیوم افزایش پیدا کند.

آن‌ها می‌گویند این کار می‌تواند یک عملکرد دوگانه در پی داشته باشد، چرا که به محققان امکان می‌دهد گیاهانی پرورش دهند که علاوه بر تولید دانه‌های غنی از روی، در پاکسازی خاک‌های آلوده از کادمیوم نقش داشته باشند

در هر حال دانه‌های برنج غنی از روی هنوز سر از سوپرمارکت‌ها در نیاورده‌اند؛ این کار هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد و راه زیادی باقی مانده است که از مرحله آزمایش به عمل برسد. محققان تخمین می‌زنند که این محصولات غنی از روی احتمالا ۱۰ سال دیگر می‌تواند وارد سفره‌های غذایی مردم شود.

منبع :

Lene Irene Olsen et al. Mother-plant-mediated pumping of zinc into the developing seedNature Plants, April 2016 DOI:10.1038/nplants.2016.36
 
گرفته شده از: مجله خبری زیست شناسی


:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : سه شنبه 31 فروردين 1395
.

محققان شیوه جدیدي براي كشتن باكتري‌ها كشف كردند كه بي‌نياز از آنتی بیوتیک بوده و بر پایه فناوری نیمه رساناست.

باکتری مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) تنها باعث عفونت های مرگبار نمی شود، بلکه آنتی بیوتیک های متداول نیز بر روی آنها بی تأثیر هستند؛ همچنین خطر تبدیل شدن به باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در مورد باکتری های ساده و قابل کنترل نیز وجود دارد.

محققان شیمی پژوهشکده IBM در آلمادن کالیفرنیا در جریان تحقیقات موفق به كشف موادی شدند که در زمان تشکیل زنجیره برای شکل‌دهی پلیمر، قادر به تولید بار الکترواستاتیک هستند.

محققان کنجکاو شدند که آیا این پلیمر کاربردهای دیگری دارد و این مسأله منجر به ایجاد کاربرد موسوم به «پلیمرهای نینجا» شد.

زمانیکه اجزای پلیمرهای نینجا به جریان خون یا آب معرفی می شوند، به ساختارهای نانو زیست سازگار (نینجا) تبدیل می‌شوند که بصورت الکترو استاتیکی به سمت سلول های آلوده کشیده شده، اما سلول های سالم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. پس از رسیدن به سلول‌های آلوده، باکتری نابود شده و هیچ گونه عوارض جانبی یا تجمع در بدن گزارش نشده است.

«جیم هدریک» از محققان این پژوهش تأکید می کند: مکانیسمی که این پلیمرها برای مبارزه با باکتری استفاده می کنند، با شیوه ضد باکتری آنتی بیوتیک ها کاملا متفاوت است.

پلیمرها عملکرد سیستم ایمنی را تقلید می کنند: پلیمر به غشاء باکتری می‌چسبد و باعث بی ثباتی غشا می‌شود، در نتیجه فرصت کمی برای ایجاد مقاومت در برابر پلیمر بوجود می‌آید.

علاوه بر کاربردهای پلیمرهای نینجا در پزشکی، محققان امیدوارند که از این پلیمر در محصولات ضد باکتری مانند پاک کننده ها و جایگزین شدن به جای مواد ضد میکروبی در خمیردندان، دهانشویه و بسته بندی مواد غذایی استفاده کنند.

برای علاقه مند نمودن دانش آموزان میتوانید مطلب فوق را از طریق نمایش فیلم ارائه دهید.

برای نمایش فیلم روی عکس زیر کلیک کنید.

                                          



:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : سه شنبه 31 فروردين 1395
.

با توجه به اهمیت آموزش فعال برای علاقمند شدن دانش آموزان و یادگیری بیشتر آنها، در اینجا لینک ویدئوی قرار داده شده که حتما از دیدن آن لذت می برید. این فیلم از کلاس درسی تهیه شده که در آن معلم دانش آموزان را وارد بازی می کند و طی این بازی اصول ژنتیک ملکولی را یاد می گیرند. عکس هایی از این کلاس در زیر آورده شده است. با استفاده از لینک زیر نیز می توانید فیلم را به طور کامل مشاهده کنید.

دیدن فیلم

 

     

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : یک شنبه 29 فروردين 1395
.

در روشی خلاق برای تدریس دستگاه گوارش، تمام اندام های دستگاه گوارش خوک به صورت پیوسته و سالم از بدن خارج شده و در اختیار دانش آموزان قرار داده گرفته تا بتوانند به طور عملی این مبحث را بیاموزند. تصاویری از کلاس در زیر قرار داده شده است. فیلم کامل این کلاس نیز در لینک زیر قابل مشاهده است.

دیدن فیلم

 

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : یک شنبه 29 فروردين 1395
.

یادگیری زیست شناسی با مقالات پزوهشی: محرکی برای سوال پرسیدن دانش آموزان دبیرستانی

سوال پرسیدن مهارت پایه ای است که برای پیشرفت تفکر علمی مورد نیاز است. اگر چه روشی که در کلاس های علمی وجود دارد معمولا سوال پرسیدن را دانش آموزان تحریک نمی کند. برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با روند تفکر علمی، در این پژوهش برنامه تحصیلی در مورد زیست تکاملی، بر اساس مقالات پژوهشی، مناسب با دانش آموزان دبیرستانی ایجاد شده است. با توجه به اینکه مقالات علمی سوالات پژوهشی را مطرح می کنند، وقایعی که منجر به رسیدن به پاسخ می شود را توضیح می دهند و در نهایت سوال های جدیدی مطرح می کنند، در این پژوهش سعی شد تا اثر مطالعه از طریق مقالات پژوهشی بر توانایی سوال پرسیدن دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد.به این منظور  قبل از آموزش، در حین آن و بعد از آموزش آنچه درباره رشد و تکامل جنین برای دانش آموزان جالب بود که بدانند از آنها پرسیده شد. علاوه بر این سوالاتی که دانش اموزان در حین تدریس می پرسیدند نیز بررسی شد. سوالات بر اساس سه دسته بندی : ویژگی، مقایسه ای و رابطه علت و معلولی امتیاز بندی شد. یافته ها نشان دادند که قبل از یادگیری از طریق مقالات پژوهشی دانش آموزان تمایل داشتند سوالاتی در حیطه ویژگی بپرسند( در این حیطه سوالاتی پرسیده می شود که در پاسخ آن ها ویژگی های فاعل در سوال توصیف می شود). در مقابل دانش آموزان در هنگام یادگیری از طریق مقالات پژوهشی و بعد از آن سوالاتی منحصر به فرد با سطح تفکر بالاتر  را مطرح کردند. در این مقاله پیشنهاد می شود این روش می تواند یکی از راه های ترغیب دانش اموزان دبیرستانی برای پرسیدن سوالات عمیق و متفکرانه باشد.

 

Learning Biology through Research Papers: A Stimulusfor Question-Asking by High-School Students

 

Question-asking is a basic skill, required for the development of scientific thinking. However, the way in which science lessons are conducted does not usually stimulate question-asking by students. To make students more familiar with the scientific inquiry process, we developed a curriculum in developmental biology based on research papers suitable for high-school students. Since a scientific paper poses a research question, demonstrates the events that led to the answer, and poses new questions, we attempted to examine the effect of studying through research papers on students’ ability to pose questions. Students were asked before, during, and after instruction what they found interesting to know about embryonic development. In addition, we monitored students’ questions, which were asked orally during the lessons. Questions were scored according to three categories: properties, comparisons, and causal relationships.We found that before learning through research papers, students tend to ask only questions of the properties category. In contrast, students tend to pose questions that reveal a higher level of thinking and uniqueness during or following instruction with research papers. This change was not observed during or following instruction with a textbook.We suggest that learning through research papers may be one way to provide a stimulus for question-asking by high-school students and results in higher thinking levels and uniqueness.

برای مطالعه بهتر این روش می توانید اصل مقاله را دانلود کنید.

دانلود اصل مقاله



:: موضوعات مرتبط: آموزش زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : یک شنبه 29 فروردين 1395
.

محققان در پژوهشی که در سال 2010 انجام دادند بر انطباق آزمایشگاه های مجازی با کلاس های درسی برای تدریس مفاهیم انتزاعی زیست شناسی مانند تقسیم های سلولی تأکید کردند. هزینه و زمان مورد نیاز این ابزار از هزینه و زمان آماده سازی آزمایشگاه های مجهز علمی کمتر بوده و با توجه به پیشرفت علم استفاده از این روش آموزش را برای همه ممکن خواد کرد. برای اطلاع بیشتر مقاله این پژوهش را دانلود کنید.

 

Virtual Laboratory for Learning Biology – A Preliminary Investigation

This study aims to conduct a preliminary investigation to determine the topic to be focused in developing Virtual Laboratory For Biology (VLab-Bio). Samples involved in answering the questionnaire are form five students (equivalent to A-Level) and biology teachers. Time and economical resources for the setting up and construction of scientific laboratories can be solved with the adaptation of virtual laboratories as an educational tool. Thus, it is hoped that the proposed virtual laboratory will help students to learn the abstract concepts in biology. Findings show that the difficult topic chosen is Cell Division and the learning objective to be focused in developing the virtual lab is “Describe the application of knowledge on mitosis in cloning”.

 

دانلود  اصل مقاله



:: موضوعات مرتبط: آموزش زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : یک شنبه 29 فروردين 1395
.

 



:: موضوعات مرتبط: بخش نامه ها و اطلاعیه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : شنبه 21 فروردين 1395
.

گروه زیست شناسی دشتستان در راستای برنامه عملیاتی استان ودبیرخانه کشوری زیست شناسی(بندبرگزاری جشنواره الگوهای برترتدریس) سال تحصیلی95-94 خود اقدام به اجرای کلاس ضمن خدمت با عنوان مدیریت کلاس با 24ساعت تئوری و 8 ساعت عملی نموده است.

این کلاس بصورت استانی برگزیده گردید و سرگروه های شهرستان ومناطق  استان در آن شرکت نمودند.دراین دوره به سرگروه ها چگونگی آماده سازی تدریس برای شرکت درجشنواره تبیین شد و ازآنها خواسته شد مواردفراگرفته دراختیاردبیران درشهرستان ومناطق قراردهند.

قسمتی از مستندات در ادامه ارائه شده است.

 



:: موضوعات مرتبط: فعالیت های گروه زیست شناسی بوشهر , ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : چهار شنبه 18 فروردين 1395
.

در راستای برنا مه های گروه آموزشی زیست شناسی استان و دبیرخانه کشوری زیست شناسی(بند فعالیت های بومی) و به منظور ایجاد خلاقیت در دانش اموزان رشته تجربی در تاریخ 02/12/94به مدت 5 روز نمایشگاه دست سازه های زیست شناسی در دبیرستان نمونه دولتی ریحانه النبی  شهرستان جم برگذارشد و دانش آموزان مدارس دیگر نیز برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شدند.

قسمتی از مستندات این نمایشگاه در ادامه نمایش داده شده است.

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فعالیت های گروه زیست شناسی بوشهر , ,
:: بازدید از این مطلب : 13154
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مهری اشرفی
ت : چهار شنبه 18 فروردين 1395
.

پاورپوینت لطیفه های زیست شناسی

ارسال کننده: سرکار خانم مهرنوش بنازاده-شهرستان دشتستان 

 

دانلود



:: موضوعات مرتبط: فعالیت های گروه زیست شناسی بوشهر , ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : سه شنبه 17 فروردين 1395
.

پاورپوینت تولید مثل

ارسال کننده: سرکار خانم مهرنوش بنازاده – شهرستان دشتستان  

                                         

                                                                   

  دانلود

 

 



:: موضوعات مرتبط: فعالیت های گروه زیست شناسی بوشهر , ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : سه شنبه 17 فروردين 1395
.
 
چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟
۱) به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟
در حالت کم خونی،حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد،ولی لب های شما، کمرنگ تر از حد طبیعی است و پوست شما بی حال و خسته (شل) می باشد.
۲) آیا همیشه احساس خستگی و بی حالی می کنید؟
این ها از علائم شایع کم خونی است.
۳) آیا سردردهای پی در پی دارید؟
و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه کم خونی هستند.
 
۴) آیا مبتلا به یبوست شده اید؟
این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ تغییری در عادات غذایی به وجود می آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).
 
۵) آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟
این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.
 
۶) آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید،مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد.
 
۷) به حالات روحی و روانی خود دقت کنید.
کم خونی می تواند باعث احساس افسردگی شود.
 
۸) آیا احساس تنگی نفس دارید؟
گلبول های قرمز خون،بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و این علامت در کم خونی متوسط تا شدید بروز می کند.
 
۹) آیا احساس می کنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟
این حالت به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر کم خونی اتفاق می افتد.
 
۱۰) آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟
در کم خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می کنید.

 

● هشدارها:
اگر به طور ناگهانی،زخم هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد،یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید،نشان می دهد دچار کم خونی هستید.
اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید،یا بعضی وعده های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید،یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید،
ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید.در این صورت،اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید،احتمالا دچار کم خونی هستید.
کم خونی می تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کم خونی،دادن آزمایش خون است.اگر فکر می کنید دچار کم خونی هستید،حتماً به پزشک مراجعه کنید.
اگر نسبت به کم خونی خود شک دارید،هرگز مقادیر بالای مکمل های آهن را مصرف نکنید،زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.
برای تشخیص قطعی کم خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی توانید بگویید حتما دچار کم خونی هستید،زیرا علائم کم خونی می تواند مشابه علائم سایر بیماری ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم خونی نیست.
اگر علائم بالا در شما ادامه داشت،یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید،حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده،نمی تواند جایگزین توصیه ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.
 
منبع: نیک صالحی


:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : پنج شنبه 12 فروردين 1395
.
یک ویروس نسبتاً جدید که پشه ناقل آن است، موجب نگرانی در سرتاسر جهان شده است. علت این نگرانی‌ها، تاثیر مخرب آن بر سیستم اعصاب جنین و شیوع سریع این ویروس است.

 

پنج نکته که باید در مورد ویروس زیکا بدانید.

به گزارش پرشین پرشیا به نقل از فرادید، مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه با اعلام وضعیت اضطراری عمومی، شیوع این ویروس را “رویدادی محیرالعقول” خواند.
 
به گزارش سی‌ان‌ان، وی گفت: “من اعلام می‌کنم که مجموعۀ میکروسفالی و دیگر آنومالیهای عصبی گزارش شده از آمریکای شمالی که پیشتر در سال ۲۰۱۴ در پلونزی فرانسوی نیز مشاهده شده بود، یک وضعیت اضطراری عمومی بین المللی را رقم زده است.”
 
ویروس زیکا توسط پشۀ “آئدس آئِژیپتی” منتقل می‌شود در حال حاضر به حداقل ۲۴ کشور گسترش یافته است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که در طول یک سال آینده ۳ تا ۴ میلیون نفر در آمریکای جنوبی به این ویروس مبتلا شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به زنان هشدار داده که به این نواحی سفر نکنند؛ مسئولان بهداشتی چندین کشور از کشورهای آمریکای جنوبی به زنان هشدار داده‌اند که تا دو سال آینده باردار نشوند.
 
دیلما روسف، رییس جمهور برزیل روز جمعه گفت: “تا زمانی که پشه به تکثیر ادامه دهد، همۀ ما در مبارزه با این پشه بازنده هستیم. ما باید بسیج شویم تا در این مبارزه شکست نخوریم.”
دکتر آنتونی فاسی، رییس انستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفته است: “این یک اپیدمی رو پیشرفت است. این طور نیست که حوصله‌اش سر برود و برود پی کارش، هر روز که بگذرد وضعیت بدتر خواهد شد.”
پرو جدیدترین کشوری است که ویروس زیکا را گزارش کرده است.

در زیر پنج نکتۀ مهم که باید در مورد زیکا بدانید را می‌خوانید:

زیکا چیست و چرا اینقدر جدی است؟
زیکا یک فلاوی‌ویروس است و با ویروسهای تب زرد، غرب نیل، چیکونگونیا و دنگو هم‌خانواده است. اما برخلاف این ویروسها، واکسنی برای پیشگیری از زیکا یا دارویی برای درمان آن وجود ندارد.
زیکا به خاطر ارتباط خطرناک آن با میکروسفالی موجبات نگرانی جهانی را فراهم آورده است. میکروسفالی یک اختلال عصبی است که باعث می‌شود نوزاد با سری که به طرز غیرعادی کوچک است به دنیا بیاید. این امر موجب مسائل رشدی شدید و غیرقابل جبران و بعضاً مرگ می‌شود.
در برزیل، از ماه نوامبر (آبان) تاکنون ۴۰۴ مورد تایید شده از میکروسفالی در نوزادان گزارش شده است. برای مقایسه، باید بدانید که عدد نوزادان دچار میکروسفالی در برزیل برای کل سال ۲۰۱۴، تنها ۱۴۶ مورد بوده است. تاکنون ۱۵ نوزاد بر اثر میکروسفالی مرده‌اند که ۵ عدد از این مرگها مربوط به زیکا بوده است. در حال حاضر علت ۵۶ مرگ دیگر تحت بررسی قرار دارند و مسئولان در حال بررسی ۳۶۷۰ مورد مشکوک دیگر هستند.
دیگر کشورهای آمریکای جنوبی نیز در حال حاضر شاهد موارد میکروسفالی در نوزادان هستند. روز شنبه، کلمبیا اعلام کرد که نتیجۀ آزمایش ابتلا به زیکا در ۲۰۰۰ زن باردار مثبت بوده است و در ایالات متحده یک زن هاوایی‌ای پس از بازگشت از سفری به برزیل، کودکی دچار میکروسفالی به دنیا آورده است.
شیوع سندروم گیلین-بار (Guillain-Barre) بر اثر ویروس زیکا نیز در چندین کشور گزارش شده است. سندروم گیلین-بار یک اختلال ایمنی نادر است که می‌تواند به فلج شدن منجر شود و بعضاً جان مبتلایان را تهدید می‌کند.
علائم ویروس در اغلب مردم ملایم است و شامل تب، سردرد، خارش و قرمزی چشم می‌شود. در حقیقت، ۸۰ درصد مبتلایان اصلاً متوجه داشتن بیماری نمی‌شوند. این موضوع به خصوص در زنان باردار نگران‌کننده است، چرا که این ویروس از طریق مایع آمنیوتیک به جنین در حال رشد منتقل می‌شود.
دکتر لایل پترسون، متخصص بیماری‌های ویروسی، می‌گوید: “آنچه که در حال حاضر می‌دانیم این است که ویروس به جنین منتقل می‌شود. این در رابطه با بیماری‌های عفونی چیز تازه‌ای نیست، اما برای این ویروس یک قابلیت جدید است.”
دکتر فاسی این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: “این یک وضعیت بسیار ویژه و غیر عادی است. چرا که تا جایی که می‌دانیم سایر اعضای خانوادۀ فلاوی‌ویروس‌ها این چنین نیستند. شما این قابلیت را در ویروسهای دنگو، غرب نیل یا چیکونگونیا نمی‌بینید.
زیکا چگونه منتقل می‌شود؟
این ویروس معمولاً به این شکل منتقل می‌شود که ابتدا پشۀ آئدس فرد دارای ویروس فعال را نیش زده و سپس ویروسی را از فرد گرفته را با نیش زدن دیگران منتشر می‌کند. افرادی آلوده در دورانی که دچار علائم زیکا هستند، خود به ناقل بدل می‌شوند.
روز سه شنبه، یک مورد انتقال ویروس بر اثر رابطۀ جنسی نیز در آمریکا گزارش شد. در این مورد، فرد مبتلا با شخصی که به تازگی از ونزوئلا بازگشته بود رابطۀ جنسی برقرار کرده بود.
مواردی از انتقال ویروس از طریق خون و رابطۀ جنسی پیشتر نیز گزارش شده بود. ویروس تا یک هفته در خون زنده می‌ماند، اما اینکه تا چه مدت در مایع منی فعال می‌ماند، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
اگرچه ویروس زیکا در شیر مادر نیز مشاهده شده است، اما اینکه از طریق شیر دادن به کودک نیز منتقل می‌شود هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.
در مجموع، مهمترین ناقل زیکا پشه‌ها هستند و اصلیترین راه انتقال نیش پشه است.
ویروس زیکا در حال حاضر کجاست؟
ویروس زیکا در حال حاضر به طول محلی در باربادوس، بولیوی، کِیپ ورد، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، ال سالوادور، گینۀ فرانسوی، گوادولوپ، گواتمالا، گویان، هاییتی، هندوراس، مارتینیک، پانامه، پاراگوئه، پورتوریکو، سن مارتین، سورینام، ساموا، ویرجین آیلندز ایالات متحده و ونزوئلا شیوع پیدا کرده است.

چطور می‌توانید از خود در برابر زیکا مراقبت کنید؟
در حالی هیچ درمان یا واکسنی برای زیکا وجود ندارد، تنها راه محافظت فعلی در برابر ویروس زیکا اجتناب از مسافرت به نواحی‌ای است که ویروس در آنها فعال است. اگر به کشوری سفر می‌کنید که ویروس زیکا در آن شایع است، اقدامات لازم برای گزیده نشدن از سوی پشه را در پیش بگیرید؛ اقداماتی نظیر: استفاده از دفع کننده‌های پشه، پوشیدن شلوار بلند و پیراهن آستین بلندی که ضخامت کافی برای جلوگیری از نیش پشه را داشته باشد، و خوابیدن در محیطهای دارای کولر و پنجره.

اگر به زیکا مبتلا شدید، تا یک هفته نگذارید پشه شما را نیش بزند، تا از شیوع ویروس به دیگران جلوگیری شود. آئدس آژیپتی ماده، ناقل اصلی زیکا است و برای نیش زدن روز را ترجیح می‌دهد و محیط داخل را به بیرون ترجیح می‌دهد. بسته نگاه داشتن درها و پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود پشه ضروری است
چه اقداماتی برای جلوگیری از زیکا در حال انجام است؟
پژوهشگران در لابراتوارهای سراسر جهان به سختی مشغول کارند تا واکسن زیکا را بسازند. به گفتۀ دکتر فاسی، آزمایش کلینیکال برای یک واکسن زیکا ممکن است امسال انجام شود.
 
او می‌گوید: “اگرچه این واکسن در حال گذراندن مراحل خود است، اما مهم است که بدانیم این واکسن را امسال و حتی چند سال آینده نخواهیم داشت، هر چند که شاید بتوانیم امسال آزمایش کلینیکال آن را امسال آغاز کنیم.”
 
تا زمانی که این تلاشها به ثمر بنشیند، مسئولان بهداشتی بکارگیری روشهای متدوال کنترل پشه نظیر استفاده از سموم آفت کش و خالی کردن آبهای راکد را که محل تولید مثل پشه‌ها هستند، در دستور کار قرار داده‌اند.
 
مطالعات نشان می‌دهد که روش خالی کردن آبهای راکد، تنها اثرگذاری کوچکی دارد، چرا که تخلیۀ تمامی نواحی تولید مثل پشه‌ها امکانپذیر نیست. مسئلۀ دیگری که بر پیچیدگی این معضل می‌افزاید این است که پشۀ آئدس آئژیپتی به گونه‌ای تکامل یافته که می‌تواند در نزدیکی انسان زندگی کند و در گلدانها و دیگر منابع کوچک آب تولید مثل کند.
 
یک راه پیشگیری دیگر استفاده از OX513A است؛ یک آئدس آئژیپتیِ نر دستکاری ژنتیکی شده. این مخلوق شرکت بریتانیایی اوکستیک، به نوعی دستکاری شده است که ژنی را منتقل می‌کند که باعث مرگ فرزندانش شود. از آنجایی که ماده‌ها تنها یک بار جفت‌گیری می‌کنند، از لحاظ تئوری این امر می‌تواند به کاهش سرعت رشد جمعیت پشه‌ها بیانجامد. هر یک OX513Aها با نشانگر فلورسنت مشخص شده و دانشمندان می‌توانند آن را تشخیص دهند.
 
آزمایشهای میدانی این پشۀ دستکاری شده در برزیل در سال ۲۰۱۱ بسیار موفق بوده است و به گفتۀ شرکت اوکسیتک توانسته تا ۹۹ درصد از جمعیت هدفگیری شده را نابود کند. رهاسازی نرهای دستکاری شده در ناحیۀ پدرا برانکای برزیل در سال ۲۰۱۴، با ۹۲ درصد موفقیت همراه بود. این پشه در جزایر کایمن، مالزی و پاناما نیز تست شده است.
 
سال گذشته اوکسیتک اعلام کرد که برنامه دارد تاسیسات تولید پشۀ OX513A را در پیراسیکابای برزیل راه اندازی کند که قادر خواهد بود از جمعیت ۳۰۰۰۰۰ نفری این ناحیه محافظت کند.
 
منبع: سلامت نیوز


:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : پنج شنبه 12 فروردين 1395
.
عموم مردم بعد از خوردن ناهار می‌خوابند. یک پزشک متخصص دستگاه گوارش هشدار داد که این کار به هیچ عنوان برای دستگاه گوارش مناسب نیست و برای سلامت بدن مضر و زیانبار به شمار می‌رود.

فورا بعد از ناهار نخوابید

سید محمدرضا صفایی ، متخصص بیماری های گوارشی گفت: 
«بعد از مصرف غذا، گردش خون در بدن زیاد‌تر می‌شود و با توجه به افزایش گردش خون، باید فاصله بین صرف نهار و استراحت حداقل نیم ساعت باشد.
اگر این فاصله نیم ساعتی رعایت نشود، روند جذب غذا در بدن مختل شده، در نتیجه موجب بروز مشکلاتی چون سنگینی معده، سوءهاضمه، اسیدی شدن معده و یبوست در فرد می‌شود.
با توجه به گرم شدن هوا در این فصل، هر فرد عادی باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند.
افرادی که به دلیل شرایط شغلی در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند، طبیعتا باید مصرف آب را افزایش دهند.
کمک به هضم غذا، شادابی پوست، کاهش استرس، کاهش غلظت خون، پایین آوردن ضریب سکته‌های قلبی و مغزی، از بین بردن یبوست، جلوگیری از گرمازدگی و… گوشه‌ای از فواید و مزایای مصرف آب است.
عموم مردم بر این باورند که مصرف آب صرفا به تابستان محدود می‌شود، اما باید بگویم چنین نیست و بدن افراد در فصول دیگر نیز نیازمند آب است.»
با توجه به گفته های این پزشک متخصص می توان نتیجه گرفت که نباید بلافاصله بعد از خوردن ناهار بخوابید، ولی اگر با فاصله زمانی مناسب (حداقل نیم ساعت) از صرف ناهار بخوابید، برای مغزتان مفید است.
دانشمندان متوجه شدند که خوابیدن به اندازه یک ساعت در هنگام بعد از ظهر می‌تواند قدرت مغز را افزایش دهد و به طور شگفت آوری قدرت یادگیری را زیاد کند.
از سوی دیگر هرچه ما ساعات بیش‌تری را بیدار بمانیم، ذهن ما تنبل‌تر خواهد شد و توانایی آن برای ذخیره اطلاعات جدید کاهش پیدا می‌کند.
خوابیدن باعث می‌شود شما از قبل از زمان خواب بسیار بهتر شوید.
این تحقیقات نشان می‌دهد بیدار ماندن در شب‌های امتحان سبب می‌شود قابلیت یادگیری شما برای مطالب جدید تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.
دلیل این موضوع آن است که بعضی از قسمت‌های مغز به دلیل بی‌خوابی دچار مشکل می‌شوند و حافظه کوتاه مدت شما نیز پر می‌شود.
در هنگام خواب، معمولا حافظه کوتاه مدت خالی می‌شود و به این ترتیب مغز شما برای یادگیری مطالب جدید آماده می‌شود.
برای انجام این تحقیق ، دانشمندان مطالعه ای را روی ۳۹ فرد جوان انجام دادند و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند.
یکی از این گروه‌ها بعد از ظهر استراحت کوتاهی داشتند و گروه دیگر در تمام مدت بیدار ماندند.
در طول روز محققان تمرینات یادگیری متفاوتی را برای دو گروه آماده کردند و متوجه شدند افرادی که در تمام مدت بیدار مانده اند، در یادگیری بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنند، در حالی که افرادی که بعدازظهر خوابیده اند، عملکرد بهتری داشتند و قابلیت‌های یادگیری آن‌ها بهبود پیدا کرده بود.
این تحقیقات نشان می‌دهد خوابیدن در هنگام ظهر برای خالی کردن حافظه کوتاه مدت از یافته ها و فراهم کردن فضای جدید برای یادگیری مطالب تازه لازم است. 
 
منبع: ایسنا


:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : پنج شنبه 12 فروردين 1395
.
با آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، سلامت جسمی اکثر مردم به دلایل مختلف ممکن است به خطر بیفتد و گاهی اوقات این تغییر شدید دما، واقعا دردسرساز می شود.
 
متخصصان بهداشت عمومی در مرکز تخصصی مایوکلینیک در این مقاله چند نمونه از اختلالات و ناراحتی های جسمی ناشی از افزایش دمای هوا را عنوان کرده اند که آگاهی از آنها به شما کمک می کند تا حد امکان از مواجه شدن با چنین شرایطی پیشگیری کنید.
بنا برگزارش سایت اینترنتی مایوکلینیک، شایعترین ناراحتی ها و بیماری های ناشی از گرم شدن هوا عبارتند از:
 
۱- از دست دادن آب بدن و غش کردن
افرادی که در این فصل زیاد عرق می کنند علاوه بر آب بدن مقادیر قابل توجهی از املاح بدنشان را نیز از دست می دهند. به همین دلیل تشنه می شوند و به سراغ آب می روند. اما واقعیت این است که صرف نوشیدن آب خالی برای جبران املاح از دست رفته کافی نیست. در هوای گرم، از دست دادن آب بدن به سرعت رخ می دهد و اگر به مقدار کافی مایعات دارای املاح ننوشید، دمای بدنتان زیاد می شود و در اثر گرمای بیش از حد ممکن است حتی غش کنید.
 
اگر بیرون از منزل بودید و عرق کردید، بهتر است به جای آب از آب میوه یا نوشابه های ورزشی استفاده کنید که دارای املاح هستند. نشانه های از دست دادن آب بدن شامل تشنگی، خستگی مفرط، سردرد، تهوع و عدم تمرکز و همچنین علائم هشدار دهنده غش هذیان و توهم هستند. در صورتی که فردی در اثر گرمای هوا غش کرد، فورا وی را به اورژانس برسانید چون ممکن است در اثر کمبود آب بدن، کلیه هایش از کار بیفتند. در اورژانس، از طریق سرم، آب بدن تامین می شود.
 
۲- مسمومیت غذایی
هر چه دمای هوا زیادتر باشد، میکروارگانیزم هایی که موجب بروز مسمومیت غذایی می شوند نیز بیشتر می شوند. اگر بیرون از منزل غذا میخورید، حتما دستان خود را با دقت با آب و صابون بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نبود با دستمال مرطوب بهداشتی، دستان خود را تمیز کنید. اگر قصد دارید به تفریح بروید، غذای خود را سرد نگه دارید. اگر می خواهید کوه نوردی کنید، غذای خود را منجمد کنید و بعد از اینکه یخ ها آب شدند آن را مصرف کنید. نشانه های مسمومیت غذایی معمولا بعد از دو تا شش ساعت و یا در برخی افراد زودتر بروز می کنند. این نشانه ها شامل تهوع، دل درد، اسهال، تب و یا علائم بیشتر هستند. اگر این نشانه ها را در خود دیدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
۳- نیش پشه
بهتر است هنگام غروب و طلوع آفتاب، از خانه خارج نشوید و یا لباس مناسبی بپوشید چون در این زمان ها، پشه ها زیاد هستند. هنگامی که پشه بدن شما را نیش زد، باید آن نقطه را تمیز نگه دارید و یا روی محل گزیدگی پشه یخ بگذارید. همچنین می توانید از آنتی هیستامین و یا از کرم های ضد خارش استفاده کنید. اگر پشه ای شما را نیش زد و علائمی از قبیل تب، سردرد، درد بدن، تهوع، استفراغ، ورم گره های لنفاوی، جوش پوستی در سینه، شکم و یا پشت دیدید، فورا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است به ویروس «وست نیل» آلوده شده باشید.
 
۴- التهاب گوش
با گرم شدن هوا، افراد بیشتر دوش می گیرند و بیشتر به کلاس شنا می روند. زمانی که بیش از حد در آب باشید، ممکن است آب در کانال گوشتان نفوذ کرده و موجب گرفتگی و التهاب گوش شود. نشانه های این گرفتگی و التهاب عبارت از گوش درد و کاهش شنوایی هستند. اگر دچار این علائم شدید به پزشک مراجعه کنید.
 
۵- آفتاب سوختگی
اشعه خورشید دارای نور مرئی، نور مادون قرمز و اشعه ماورای بنفش است. نور ماورای بنفش دارای سه اشعه UVA، UVB و UVC است. اشعه UVA موجب برنزه شدن پوست و چروک خوردن آن می شود. اشعه UVB نیز باعث آفتاب سوختگی، پیری، چروک و در موارد شدیدتر سرطان پوست می شود. اشعه UVC توسط لایه ازن جذب می شود برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مواقعی که تابش خورشید شدید است در منزل بمانید و یا از کرم های محافظت کننده پوست در برابر اشعه خورشید استفاده کنید. نشانه های آفتاب سوختگی معمولا بعد از چهار ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب بروز می کند و بعد از ۲۴ تا ۳۶ ساعت تشدید می شود. این نشانه های ممکن است سه تا پنج روز باقی بمانند.
شایعترین علائم آفتاب سوختگی شامل قرمزی، گرمی و حساس شدن و دردناک شدن پوست و ظهور دانه هایی بر روی پوست هستند. دانه ها و یا جوش ها را به هیچ عنوان نترکانید چون ممکن است عفونت افزایش یابد. در حال حاضر، هیچ درمانی برای آفتاب سوختگی وجود ندارد. آسپیرین، استامینوفن و یا ایبوپروفن برای کاهش درد و تب و سردرد مفید است. نوشیدن آب خنک و دوش آب سرد گرفتن نیز در این موارد می تواند موثر باشد.
 
۶- چشم درد
اشعه ماورا بنفش می تواند به چشم نیز آسیب برساند. این اشعه مضراتی را برای قرنیه و بافت سطحی چشم دارد لذا توصیه می شود با استفاده از عینک های استاندارد از چشم ها محافظت کنید. از این عینک ها در کنار آب نیز استفاده کنید چون آب منعکس کننده نور است. اگر برای مدت کوتاهی در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید، ممکن است دچار فتوکراتیت شوید. این عارضه التهاب در قرنیه و نشانه های آن شامل قرمزی چشم، احساس جسم خارجی در چشم و حساسیت به نور هستند. خوشبختانه این التهاب موقتی است و به ندرت باعث آسیب دائمی به چشم می ش

 

ود. اگر برای مدت طولانی تری در مقابل اشعه آفتاب باشید، مشکلات جدی تر می شوند و احتمال بروز آب مروارید، سرطان پوست اطراف پلک و صدمه به شبکیه در این موارد زیاد است. شبکیه دارای پوشش عصبی چشم می باشد که برای دیدن بسیار مهم می باشد. آسیب به شبکیه غیرقابل برگشت است. همچنین بیماری هایی از قبیل ناخنک چشم در اثر زیاد ماندن در برابر اشعه خورشید بروز می کنند.
 
۷- سرطان پوست
سرطان پوست، یکی از مهم ترین و خطرناکترین انواع سرطان ها محسوب می شود. به طور متوسط حدود یک میلیون نفر در هر سال مبتلا به سرطان پوست می شوند. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می شود. اگر بیش از ۵۰ سال سن دارید و یا به دلیلی پیوسته در برابر اشعه خورشید هستید و یا ابتلا به سرطان پوست در خانواده تان سابقه دارد باید مراقب این بیماری باشید. برای جلوگیری از بروز این سرطان باید از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید، در برابر اشعه خورشید زیاد قرار نگیرید زیرا ممکن است رنگدانه های پوست از بین بروند و دچار بیماری ملانوما که یکی از انواع سرطان های پوست است، شوید و بالاخره اینکه حتما از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.
 

 

منبع: روزنامه مردم سالاری


:: موضوعات مرتبط: مقالات زیست شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهری اشرفی
ت : پنج شنبه 12 فروردين 1395
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی